Social Media capătă din ce în ce mai multă importanță în rândul generației actuale. Lucrurile se mișcă rapid, toată lumea are un smartphone, conturi pe rețelele sociale și s-au format multe comunităti așa. Cu toții încercăm să “dăm bine”, să dezvăluim din pasiunile noastre sau să prezentăm niște idei și principii în care credem. Chiar și angajatorii se ghidează uneori după acest aspect.

Dar pentru o companie, afacere, start-up, proiect, lucrurile stau puțin diferit. Reputația ta poate avea foarte ușor de suferit, chiar dezastruos uneori și e foarte important să iei în considerare câteva aspecte înainte de a intra cu afacerea ta “pe piața rețelelor sociale”.

Ca să știi ce anume funcționează pentru tine în Social Media, nu e suficient să abordezi un trend. Gândirea de genul “toată lumea e pe Facebook și trebuie să postez și eu” sau “am auzit că găsești mulți clienți pe Linked In, că e pentru persoanele de succes” nu e una “sănătoasă”.

Ca să întelegi ce rețele funcționează pentru business-ul tău e foarte important să știi cine e publicul tău țintă, aka buyer persona și să te pui în postura lui și să identifici unde ar putea să-și petreacă timpul (atât online cât și offline) și ce pasiuni, comportament și interese are.

Reputația online a brandului tău este în continuă evoluție și este redefinită de fiecare comentariu social media, recenzie și post de blog. Când cineva îți descoperă afacerea, ei fac judecăți și decizii de cumpărare pe baza acestui conținut online.

Așa că nu o lăsa pe mâna cuiva care nu vede în ansamblu, nu înțelege cu ce se mănâncă treaba asta sau, și mai grav, nu stăpânește limba română (sau limba de prezentare a conținutului) ca un grammar nazi. Toți avem acel cineva care abia așteaptă să ne corecteze o postare, e drăcușorul ăla care are orgasm când te corectează, așa că nu-i da de lucru. Analizează, educă-te și documentează-te de 3 ori unde nu ești exact. 😉

Dar să revenim la oile noastre. Reputația este ca o relație – doar că aici este vorba de o relație pe care o ai cu sute și mii de oameni. Este cu siguranță mai greu de gestionat decât o relație umană normală, dar principiile rămân aceleași: Fii conștient de ceea ce gândesc oamenii despre brandul tău, reflectă asupra feedback-ului lor pentru a te îmbunătăți, observă ce fac ceilalți, asociază-te cu o companie bună, fii cinstit și dă sentimentul de siguranță și autoritate. Este posibil să nu fie ușor, dar este necesar.

Așadar, ai nevoie de un Specialist Social Media. Aici intervin eu.

Punctat, din experiența mea, e nevoie de câtiva pași pentru un branding reușit în mediul online și pe canalele sociale:

1. Monitorizează-ți reputația și prezența online. 

Cum faci asta? Simplu. Dă un search pe Google și pe canalele sociale, încearcă câteva hashtag-uri, vezi unde ai fost menționat, intră pe grupurile de pe canalele sociale unde ar putea fi prospecții tăi și observă despre ce discută ei, vezi ce impresii există pe forumuri, site-uri de recenzii etc.

Un ghid complex despre cum să monitorizezi prezența ta online.

2. Crează profile de afaceri pe site-urile care permit recenzii online. 

Ai descoperit unde se vorbește despre tine. Take the next step. Implică-te. Fă conturi de business unde să oferi posibilitate de recenzii (neapărat!) și nu trăi cu frica celor negative. Dacă nu ai nimic de ascuns și ești integru, feedback-ul negativ poate fi gestionat înspre avantajul tău. Cel mai important pas e să răspunzi nemulțumirilor cu soluții practice, iar celor care te laudă (ambasadorii tăi), mulțumește-le. Chiar și un simplu like contează.

Câteva platforme unde să faci asta: Google My Business, Yelp, Foursquare, Yahoo Small Business, TripAdvisor și evident Facebook. Dacă vinzi la nivel mondial, trebuie să ții cont și de Amazon, eBay și de alți comercianți online. 

Un articol extrem de bun despre cum să gestionezi recenziile în favoarea ta, găsești aici. 🙂

3. Fii consecvent și respectă-ți promisiunile.

Ca și în cazul oricăror relații umane,  cuvântul tău și comunicarea cu clienții tăi este esențială pentru construirea unei reputații online excelente. Ai oferit unui client o reducere ca scuză pentru o greșeală a ta? Ține-te de cuvânt! Ai promis că vorbești cu “echipa tehnică” pentru o problemă cu aplicația ta sau un produs? Ține-te de cuvânt! 

Oricine poate urmări cum decurge discuția, iar nesoluționarea problemei, poate contrabalansa sau chiar ruina efoturile unor campanii în care arăți că ești o companie careia îi pasă.

Dacă iei în serios fiecare feedback de la clienți sau chiar și prospecți (cei care știu de tine, dar încă nu sunt clienții tăi din varii motive) și chiar găsești soluții la problema lor, ei vor deveni ambasadorii tăi, te vor recomanda și cu siguranță vor reveni pe paginile tale sau în magazinul tău fizic. 😉

4. Include butoane de Follow și Share (acolo unde nu există deja).

Primul loc de unde să începi, evident, site-ul sau blogul tău. Aceasta e cea mai simplă metodă de a-ți crește prezența în online. Ai grijă însă cum le poziționezi șă nu fie prea intruzive. Un mod discret e să le ți la sfârșitul articolelor. Dar și aici se poate testa. Fiecare site poate da un randament diferit sub acest aspect.

Un lucru esențial: pentru versiunea pe mobil, e important să adaptezi pentru ca ecranul să nu fie prea încărcat.

5. Pune-ți amprenta pe conținutul tău original.

Dacă creezi, brand-uiește! Crează hashtag-uri dedicate pentru platformele sociale pe care fanii tăi să le folosească. Pentru asta folosește toate canalele și păstrează o consistență, Educă-i. Motivează-i (cu giveaways). Loializează-i.

Un simplu like la comentariile lui, postările cu hashtag-ul tău, și poate cel mai eficient, user generated content. Folosește-te de testimonialele lor, de conținutul postat de ei (cu acordul lor, desigur) și trasformă-i în ambasadori. Asta e varianta cea mai simplă și gratis.

Un mod puternic, dar care poate suporta costuri este să îți brand-uiești materialele distribuite ( poze, video, colecții, carousel etc) cu logo-ul tău. Există tool-uri gratuite care te ajută sa faci asta, dar ai nevoie de cunoștiințe basic de editare, așa că alocă-ți timp să înveți.

Sunt tone de aplicații și programe de editare care permit adăugarea de watermarkt sau logo. Eu folosesc Canva și Photoshop sau Gramblr pentru Instagram.

6. Colaborează cu influenceri (persoane sau alte branduri) cu o reputație excelentă online).

În 2017, se vorbește mult despre content marketing și influencer marketing. Influencerii sunt persoanele cu expertiză într-un anumit domeniu, oameni simpli care și-au dobândit statutul de Influenceri datorită furnizării constante de informații într-un anumit domeniu sau celebritățile ori persoanele publice. Despre cum alegi un influencer potrivit poți să citești aici.

Cel mai bun loc pentru a începe să cauti un influencer este în curtea proprie: cei care te urmaresc în social  media. Câteva idei cum să te folosești de ei, găsești aici.

7. Cere feedback clienților.

Creșterea unei afaceri mici de succes depinde de repetarea vânzărilor, iar clienții vin înapoi atunci când sunt extrem de mulțumiți de produsele sau serviciile pe care le oferi. Fiecare dintre clienții tăi existenți are informații care nu numai că te pot ajuta să rezolvi mai multe probleme și să crești vânzările, dar și să îți dea idei despre ce altceva poți face pentru a atrage noi clienți sau afaceri. 🙂

Cum să gestionezi, centralizezi și să înveți din feedback. Integrează chestionare (surveys) pe cât mai multe canale online. Un instrument util e SurveyMonkey, care îți oferă o serie de beneficii chiar și în varianta gratuită.

Dacă cauți un specialist Brand Awarness pentru Facebook sau Instagram mă poți contacta pe adresa de mail contact@manu-muntomanu.ro. Vezi pagina Home pentru detalii și Portofoliu.