Facebook a lansat ieri (n.r 8 noiembrie 2017) și în România, un nou feature (gen o aplicație), numită Facebook Marketplace, unde utilizatorii pot plasa, în diferite categorii, în majoritate bunuri, dar și servicii care mai de care, de la pompe funebre, până la saloane de înfrumusețare sau oferte la ski în Austria. 🙂
Facebook a observat că mai mult de 450 de milioane de persoane folosesc grupurile Facebook pentru a cumpăra, vinde, tranzacționa și face schimburi, așa că a introdus încă de anul trecut (în US & UK) un nou feature / tool / hub, unde aceste procese să se desfășoare (potrivit lor): “într-o destinație convenabilă cu persoane din comunitatea dvs. “
Cum spune și numele, Marketplace denumește, mai pe românește, un fel de târg / oser / piață online locală (până la 100 de km arie de vânzare pe desktop, 161 km pe mobil), unde oricine poate lista produse, servicii, închirieri – unii chiar au pus și locuri de muncă -, în diferite moduri, cum ar fi pe categorii, clase sau chiar de tipul “garage sale”.
La prima vedere, utilizatorii români s-au grăbit să listeze produse în diferite categorii, chiar dacă acestea nu respectă tema, fapt care poate îngreuna căutarea celor care cumpără momentan, dar există și o secțiune Search bazată pe termeni și preț care să te ajute să găsești “acul în carul cu fân“ la prețul pe care ești dispus să-l plătești.
Din perspectiva mea, acest serviciu poate fi unul util și pentru afacerile locale, atât timp cât ești dispus să petreci mult timp în ferestre de chat, grupuri și stăpânești foarte bine gramatica limbii de conversație, arta de a comunica pe înțelesul tuturor (P.R. & Social Media), ai răbdare cu prospecții tăi care se arată interesați de ceea ce ai listat și îți respecți promisiunile.
Citește și Despe brandingul de afacere. Cum să nu dai greș pe canalele sociale.
Ca o sugestie de a scăpa de cât mai multe bătăi de cap, poți pregăti un răspuns standard prin care să-i îndrepți înspre site-ul tău, adresa de mail sau un număr de telefon.
Ca în toate domeniile marketingului, e nevoie de răbdare, testare și de un studiu bine gândit pentru a găsi nișa optimă unde poți să vinzi.
Ca avantaje, ar fi expunerea gratuită, o posibilă vânzare fără buget (doar poze editate și timp de listare investești) și crearea unei baze de date cu cei interesanți dacă ești smart și îi “îndrumi” prin funnel-ul creat de tine.
Ca dezavantaje, poate fi time consuming, pare haotic la prima vedere și ofertele tale se pot pierde în multitudinea de alte oferte, tocmai fiindcă funcționează ca o piață unde fiecare își listează produsele ori de câte ori dorește.
De luat în calcul. Acest serviciu va fi un competitor pentru platforme locale precum OLX sau Okazii, dar reprezentanţii Facebook susţin că au de câştigat în faţa acestora prin faptul că cei care cumpără au acces la profilurie de Facebook ale vânzătorilor şi viceversa, oferind astfel mai multă siguranţă într-o tranzacţie.
Facebook Marketplace: Unde o găseșți?
Pentru varianta desktop, aceasta se găsește în partea dreaptă sus, sau în secțiunea “Explore”.
Pe mobil, ea este reprezentată de o iconită sub formă de magazin. (vezi imaginea).
Facebook Marketplace: Cum funcționează?
Odată ce ai apăsat pe o imagine și ai citit descrierea – care este de obicei foarte, foarte scurtă și adesea lipsită de detalii – poți alege să faci o ofertă sau să trimiți un mesaj (prestabilit sau personal) vânzătorului
Dacă ești cel care vinde, poți posta în câteva secunde: alege o poza, adaugă o descriere rapida, stabilește prețul, selectează categoria și gata. Te-ai listat pe Marketplace. Baftă!
Facebook Marketplace: Cum se desfășoară tranzacțiile?
În mod surprinzător – Facebook nu îți ia nici o parte din vânzări (ca vânzător) și nu trebuie să plătești prin intermediul rețelei sociale (cumpărător). Facebook doar oferă infrastructura și tu te ocupi de restul în manieră personală.
Dacă tranzacția se desfășoară personal, fii vigilent în alegerea locului și condițiilor de tranzacționare. Chiar dacă profilele sunt găsite prin Facebook, întâlniți-vă într-o zonă bine luminată și populată unde este mai puțin probabil să fii jefuit sau atacat. 😀
Facebook Marketplace: Cum poți ține evidența a ceea ce vinzi / cumperi?
Atât versiunea desktop, cât și cea mobilă au secțiuni speciale pentru asta. Pe desktop, există secțiunile Browse, Buying, Selling și Saved Items. Nu o să explic ce face fiecare, pentru că o să te prinzi:
Pentru mobil, e puțin mai complex, însă nu complicat, cu iconițe: Your Items, Saved Items, For Sale, Sale Groups, Top Sellers și câteva secțiuni (probabil) mai uzuale: Vehicles, Rentals, Home Sales.
Facebook Marketplace: Cum o descrie și promovează Facebook. 🙂
“Lista dvs. pe Marketplace poate fi orice -cărți și DVD-uri pe care nu mai aveți nevoie, jobul de vis pe care îl căutați sau cerințele speciale pe care trebuie să le aibă colegul de cameră – dar un lucru rămâne același; ai ceva de oferit și altcineva probabil caută chestia aia.
În cele din urmă, este important să rețineți că această idee a fost catalizată de o machetă construită integral în Excel de Josh Pritchard. Spune-i mulțumiri când îți vinzi colecția de autocolante.” Facebook Notes
Posted by Facebook Marketplace Community on 29 Septembrie 2016
Facebook Marketplace: E util sau nu e util?
În concluzie, aș spune că Marketplace e un nou feature cel puțin interesant de la Facebook, atât pentru afacerile locale cât și pentru persoanele fizice, prin care Facebook dorește să faciliteze tranzacțiile din regiune, România fiind a doua mare piață din Europa după Polonia, cu un număr de peste 7,2 milioane utilizatori zilnici. Așadar, spor la vânzări!
Mare atenție însă, nu vă lăsați păcăliți și verificați și din alte surse valoarea reală a produselor / serviciilor puse la bătaie!